Dagens pass - piruettarbete

Efter en uteritt i söndags och vilodag igår, var vi idag redo att ta oss an piruettarbetet igen. D.v.s dax att börja jobba med läxan vi fick av Peter (endel av den).
 
Eftersom fokuset skulle ligga på piruettarbetet idag, gick jag snabbt över till att börja variera galoppen. När han svarade bra på detta, började jag att ändra honom på volten. Samlad galopp- piruettgalopp- sluta på volten - fram igen o.s.v. Detta för att hela tiden kunna ändra och påverka honom.
 
Arbetade kortare intervaller, men intensivt. Till slut gjorde jag piruetter, där jag fortsatte att vända ca två varv. Det här är en väldigt bra övning för både Sune och mig. Dels för att Sune får tid att hitta vart han ska sätta sina fötter i piruetten och dels för att jag hinner med att känna hur jag ska rida piruetten tekniskt. Det jag kände var att han, framför allt i vänster varv, ville slänga sig lite i piruetten, men då kunde jag parera detta och hela tiden behålla framåtbjudningen, så att han fortsatte att galoppera hela tiden.
 
Naturligtvis är detta en väldigt jobbig övning och man får lägga in korta skrittpauser ofta. Jag gjorde inte så många, utan nöjde mig när jag kände att jag hittat ett flyt i vändningen. Sune tyckte att det var lite jobbigt och ovant, tror jag att vända flera varv, men får vi till detta bör det bli mkt enklare att vända i en halv piruett! :)
 
Red bara i ca 30 minuter idag. Det räckte! :) I morgon får han vila igen, sen blir det ett pass igen på torsdag. Då tror jag att det blir fokus på byten, serier och galoppslutor. Jag försöker alltid att träna en/ några saker åt gången. Dels för att det går inte att ta allt på ett pass, men även för att de då får arbeta med olika muskelgrupper hela tiden.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-mail: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0