Att rida är inte alltid så lätt

Idag slutade jag och Mirre tidigt. Vi skyndade oss att göra iordning hästarna för ett dressyr pass på ängen. 

Eftersom Pumba kändes så stel igår ( framför allt högersidan), så ville jag hjälpa Mirre lite idag med vad hon ska tänka på/ jobba med, när hon rider Pumba. 

Hon tyckte att han bet fast i höger idag med och det var svårt att få loss honom. Skänkelvikningarna till vänster är jätte bra, men till höger vill han bara sticka ut höger bog. När hon kunde hålla honom rak så flyttade han sig jätte fint, men blir då stark i stället!?

Det är så svårt tycker jag att hjälpa Mirre när jag inte vet riktigt själv hur jag ska göra. Jag funderar ju också om jag är rätt ute... Mirre blir frustrerad när det inte funkar och hon tycker att hon inte kan rida! Jag har försökt förklara att hon är bara 13 år och alla kör fast ibland och behöver hjälp! 

 Vi funderade och resonerade om det kan vara bara att han är stel, eftersom han inte jobbat riktigt....eller ska vi ta honom till en kiropraktor? Så himla svårt...Det positiva är att han svarar riktigt bra för skänkeln nu! :)

Ofta när jag inte hittar någon lösning själv på problemet, brukar jag gå tillbaka och läsa teoretiskt. Det kan vara böcker eller sidor på nätet, så det har jag gjort även nu. Även fast man " vet" hur man ska rida, är det så lätt att man hamnar fel och det blir en ond cirkel. Man gör fel fast man vet innerst inne hur man ska göra! 




Jag har nu analyserat Pumbas " problem" och kommit fram till detta:

* vi måste gå tillbaka till rakriktningen. 
* han skjuter ut höger bog och biter fast i höger tygel, alltså; han är stark i den sidan. 
* han tar inte stöd på vänster tygel
* alltid rätta in framdelen på bakdelen. Inte tvärtom! 

Vi ska jobba med att rätta in framdelen på bakdelen , genom att leda framdelen till vänster och ge honom ett stöd på vänster tygel.  Inte böja och dra i höger tygel, vilket bara gör att han biter fast ännu mer. Ta in höger bogen genom att hålla ytter tygeln intill halsen och använda ytterskänkeln till att hålla in bogen. 

Enkelt och självklart, ja visst! Det vet ju jag med, men ändå så lätt att hamna fel!  

Nu gör vi ett nytt försök, så får vi se hur det går. :)

Blev ett långt inlägg...


Kommentarer
Postat av: Janet

Va bra att ni analyserar :)
Mirre ha lite höga krav på sig själv tror jag ;)
Kolla också hur hon sitter, kan ha mkt att göra med hur han går i skänkelvikningen :)

Svar: Ja, hon har väldigt höga krav på sig själv!
lizettepadellaro.blogg.se

2014-12-04 @ 13:10:31
Postat av: Anna Johansson

Kommer att tänka på en grej som Jens Fredricsson sa på sin clinic som också finns nerskrivet här:http://www.hippson.se/blogs/LisaSkogHallgren/index.htm " Jens pratade om stark och svag sida hos hästar och jag tyckte han förklarade det så bra så jag tänkte dela med det till er exklusivt här till mina hippologbloggsläsare.

"Tänk dig att hästen är en bil. Den har ett bakhjul som är starkare än det andra. Det driver på bättre och gör att hela bilen går snett. Istället för att jobba igenom och skruva i sär det starka bakhjulet så båda bakhjulen blir lika svaga så är det väl bättre att skruva igång det där andra svaga bakhjulet i stället? Så kicka igång det och låt båda hjulen bli lika starka, då får du en bil som går rakt (eller häst i detta fallet, men det förstår ni kanske)" Alltså att hästen böjer sig mot den sida där bakbenet trampar på svagare och att man då måste rakrikta genom att få snurr på det svaga bakbenet. Ni är så bra bägge två!

Svar: Väldigt bra liknelse! :)
lizettepadellaro.blogg.se

2014-12-04 @ 14:44:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-mail: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0