Gör jag det för svårt?

Mirre hade ett tufft pass med Pumba idag....i den bemärkelsen att det var svårt att få till det med honom. Vi jobbar mycket galopp med honom just nu och Mirre vill gärna ha övningar av mig, att jobba med. 

Nu var det ett tag sedan jag red honom igen och det kanske märks?! Han biter sig fast och ångar på i sitt tempo. Jag satt på honom en stund i uppvärmningen, för att visa Mirre vad jag menar och så att hon får känna vad det är hon ska sträva efter. 

När hon började med själva galopparbetet, bad jag de att rida slutor längs med spåret. Pumba bara stretade emot och ville inte ta in bakdelen något. Jag satte upp igen och fick igenom det vi ville. Det blev ett ganska tufft pass, men nödvändigt. 

Nu funderar jag om jag ger Mirre för svåra övningar, men hon tycker inte det själv. Det som är svårt är att göra de på Pumba. Han kräver så mycket teknik av ryttaren. På ett sätt är det ju bra, för får hon till det på honom så kan hon rida de flesta hästar. 

Mirre har även svårt att ta till de hjälpmedel som finns. Ex. spö, graman osv. Hon tror att hon inte kan rida honom utan sen... Ett spö är ju till för att förstärka skänkeln, vid ex vis skänkelvikningar, slutor m.m. Det är bättre att ta till spöet direkt, för att få effekt av skänkeln, än att hästen lär sig att komma undan. Samma med gramanen, rider hon med den behöver hon inte tänka något på hur han är i formen, utan koncentrera sig på en sak i taget. Pumba kan lätt bli lite stark om han tycker att det är jobbigt. 

Medans Mirre skrittade av Pumba, fortsatte jag passet med Sune. Han känns verkligen så himla fin just nu! Den stora luftiga traven, känns mer och mer naturlig för honom och vi hittar den på en gång. Idag petade jag med spöt på bogen, för att få upp honom ytterligare lite till i fronten.... som han travade! :-)

I morgon ska jag rida Pumba och Mirre tittar på. Sen får hon rida Sune och känna hur det känns när man får till det. 

Xet fick också gå rejält idag, dryga milen i bra tempo. Faktiskt blev han lite spak och det märks att det fattas lite till i träningen. Då ska jag tillägga att han går med tung rockard, med två personer i och dessutom var det ca en dm snö på vägen. 




Kommentarer
Postat av: Johanna

Älskar att läsa dessa lite längre inlägg när du verkligen analyserar!

Svar: Tack, det var roligt att höra! Får försöka med flera sånna!
lizettepadellaro.blogg.se

2015-01-03 @ 00:25:22
URL: http://jbdressage.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-mail: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0