Två super fina hästar

Både Pumba och Sune var jättefina på dagens träning för Peter.

Jag började med Pumba. Efter uppvärmning påpekade Peter att jag ställer för mkt utåt, när jag vill få igenom yttertygeln. Du måste få igenom den, utan att hela tiden ställa utåt..... Det kan man göra när man värmer upp, men sen vill man ju ha ett jämnare stöd. Det är ju det jag har strävat efter med Pumba. Så fast jag vill få igenom yttertygeln, måste han gå kvar inåtställd.

I galoppen fick jag rida skänkelvikningar på diagonalerna och jobba med eftergiften i framförallt höger sidan. Jag måste få igenom tygeltaget där, så att han ger efter. Vilken skillnad det blev på honom. Han var mjuk och fin i handen och gick med ett jämnt stöd.

Travade lite på slutet och gjorde några öppnor och slutor, som även de blev bättre efter det här. Ett super pass av Pumba. Även Peter var jätte nöjd! :)

Sune kändes O. K i värmningen, så jag beslutade att träna ett lättare pass med honom. Ja, vad ska man säga om denna häst! Med tanke på att han hade kolik igår och hur träningen kändes idag... ja, då kommer den här tävlingssäsongen bli jätte rolig.

Han travade som en Gud. Vi fick med oss endel träningstips hem att jobba vidare med. Bl.a. att han ska vara kvar " på bakbenen" när jag växlar framåt i traven, så att han fortsätter att trava stort och luftigt. Samma sak i rörelserna. Fick jobba med slutorna efter spåret. Jag går in lugnt ( nästan passage tänk), för att sedan växla framåt och sedan tillbaka igen. En väldigt nyttig övning.

I galoppen måste jag jobba med att få honom kvickare i bakbenen. Han är stark, men måste bli kvickare för att kunna göra en centrerad piruett.




Efter många skrittpauser och ett ngt kortare pass, travade jag av honom, mer än nöjd med dagens pass. :)

Kommentarer
Postat av: Jenny

Men va roligt att det gick så bra! Skoj skoj! Ska bli spännande att följa er alla på tävlingar :)
Ses imorrn! Kram!

2014-02-04 @ 20:00:08
Postat av: Marianne

Ja , båda hästarna var verkligen jättefina ! Så kul att se !

2014-02-05 @ 08:08:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-mail: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0