Det här med bett...

... det är en djungel. Att byta mellan två, tre bett då och då är ju bara bra, men det gäller ju att hitta de som hästen trivs med. Det är inte så lätt alla gånger.

Vi har provat ett tvådelat plastbett ( i stället för ett tredelat) på Pumba ett tag nu och han är ngt bättre på det, men inte helt bra. Idag testade jag ett rakt gummibett. Det verkade han gilla! Han kändes mkt bättre redan från start idag. Mjuk i handen och han tog ett jämnare stöd i handen. Jag tror att ett rakt bett kan vara lättare att ta ett jämnt stöd på, än ex två- eller tredelat. 

Det man ska tänka på, är att bara för att man byter bett, är det inte säkert att man löser ev problem. Det är ingen "kvick fix". Oftast hänger det på att hästen arbetas på rätt sätt (riktigt lösgjord), att den behöver stärkas eller att den faktiskt kanske inte är riktigt fräsch. I Pumbas fall tror jag det handlar om lösgjordhet och styrka, men vi har ju bara haft honom i fem månader också.

Jag började jobba med mkt slutor i skritten och här har han blivit mkt bättre. När jag sedan började trava var han mjuk och fin, på en gång. :) Jag får fortfarande jobba med jämnheten och att han inte får lägga sig på, men det är skillnad. Om det beror på bettbytet eller de senaste dagarnas arbete med honom, det vet jag inte. En kombination kanske?!

I galoppen red jag på 3/4- linjen, för att få honom rak och jämn. Han vill gärna slingra sig och det märks så väl när man rider innanför spåret. Ett riktigt bra jobb av Pumba idag! I morgon ska Mirre rida, får se om hon tycker det är ngn skillnad?!

Kommentarer
Postat av: Jenny

Ja jag håller med, djungel ang bett! Jag varierar oxå mellan 2-3st olika, även beroende på vad jag ska göra oxå. Tror oxå att det är bra att variera!

Vi ses i morgon! :)
Kram

2014-01-28 @ 22:15:35
URL: http://jen81.blogg.se
Postat av: Lina

Bett är verkligen galet svårt. Speciellt när man måste börja köpa olika och prova. Inte det billigaste heller! Så glad att jag har en lättsam häst på så vis :)

2014-01-29 @ 13:54:43
URL: http://linawikberg.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-mail: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0