Lördag- hästarna idag

Började dagen med att hjälpa till på en Fäbodag. När vi kom hem därifrån red jag och Mirre ett pass på banan. Jag red Pumba och Mirre red Sune. När jag jobbat Pumba ett tag fick Mirre känna lite på honom på slutet. Han var riktigt fin! 

Sune fick avsluta med Mirre. Han såg jätte fin ut. Hon rider honom så bra! Nu tror jag att de fått kläm på den förvända galoppen också. Sune är egentligen säker i den förvända, men det gäller att sitta stadigt, annars byter han. 

Mirre rider Sune och Pumba


Till sist red jag dressyr på Xet. Idag hade jag Sunes dressyrsadel på honom ( haft hoppsadel tidigare). Alltså, det är inte lätt att rida dressyr på en travhäst som aldrig gått dressyr innan han kom till oss och han är 11 år. Missförstå mig rätt...han har blivit otroligt mkt bättre, men han är ju inte direkt byggd som en Sune. Han är vinglig, svårt att hålla traven, han har jätte svårt  att trava rakt fram och är stel i sidorna. 

Ja, jag vet att jag härom dagen skrev att han var finare än någonsin..... det var han också OCH han var även jätte duktig idag... till slut. Man får tänka på vad man jämför med. Jag jämför bara med hur han var från början och hur han är nu. Och det är en stor skillnad! Sen är det ju synd att man inte kunnat börja i yngre år med honom.....men man får göra det bästa av det hela. Dessutom kan han ju bara bli bättre! :) Han har verkligen en fantastisk trav och han jobbar emellanåt i en bra form. 

Jag började med skritten och där kändes han mjuk och fin och att följa fyrkanten var inga problem. Sedan gick jag över till att arbeta honom i traven. Det är här det blir lite svårt för honom i bland, med ryttare på ryggen. På volten har han svårt för att komma ut på yttertygeln och ställa inåt, samtidigt som han ska behålla traven ( blir något passaktigt emellanåt). Från början idag var det jätte svårt att följa fyrkanten ( trava rakt) i traven, men efter ett tag blev det mkt bättre. Han var riktigt duktig på slutet och jösses vad han travar stort och luftigt, när han kan hålla traven. Jag känner mig som en nybörjare när han travar. Känns som jag studsar och far. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-mail: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0