Vilar sig i form

Sune är en sån häst som oftast bara blir finare om han får vila ngn/ några dagar efter en tids träning/tävling. Det är ju även därför jag aldrig planerar in ngn längre tids vila, utan där känner/ lyssnar jag på Sune och ger han ngn/ några  dagar lite här och där. Vi känner varandra så väl nu.

Han har nu vilat måndag, tisdag efter helgens tävlingar, så idag red jag ett pass igen. Planen var att jobba med piruetterna och skritten, eftersom det var ngt vi inte riktigt fick till på tävlingen. Skritten tränar jag överlag alldeles för lite. 

Jag började direkt i uppvärmningen med att han skulle vara riktigt framme för skänkeln, redan när jag skrittade. När jag sedan skulle rida mera samlad skritt, tappade han energin. Jag fick då picka till med sporren och då gick han framåt igen....några steg för att sedan vara tillbaka i samma lunk igen. Fick säga till han några gånger, att han måste fortsätta skritta hela tiden. Tillslut blev det bättre. 

Lite samma sak var det i piruetterna. Även här fick jag säga till honom ordentligt, att fortsätta galoppera, fast att jag samlar. Det blev också mkt bättre. Allt handlar ju om att han inte är riktigt framme för skänkeln helt enkelt. Det var därför inte piruetterna blev så bra på tävlingen.

När jag sedan avslutade med trav i tävlingsform, var han super fin! Han bara flög fram i öppnor och slutor i en stor härlig trav. Jag försökte att tänka mkt framåt och små halvhalter, så att han blir kvar på bakbenen. Tänker jag för mkt samling, så tappar jag bjudningen och energin. Då finns ju inget kvar att stämma av. Enkelt, eller hur!? ;)

Nu får han faktiskt vila torsdag, fredag igen, sen rider jag i helgen och filar lite till på skritten och piruetterna. Nästa onsdag ska vi ju tävla igen, en Msv A. Då tror jag att jag ska köra en annan taktik än på förra tävlingen, men det tar vi en annan dag. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-mail: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0