Lösdrift eller uppstallat?!

Vad tycker ni om att ha hästarna på lösdrift alt uppstallad? Detta verkar vara ett "hett" ämne i bloggvärlden just nu, så jag tänkte skriva vad jag tycker. 

Först och främst tycker jag att det behöver inte vara svart eller vitt. Jag vill ju tro att alla hästägare gör sitt bästa för sin häst utefter sina förutsättningar. Bara för att vi inte har lösdrift och inte vill ha det heller, innebär ju inte det att jag tycker att lösdrift är dåligt eller att alla som har det gör fel. 

Lösdrift kan säkert vara bra för vissa hästar. Lika väl som att ha de uppstallade är det bästa för andra. Det är helt enkelt individ anpassat och till vilket ändamål du använder hästen. Ja, jag vet att det finns tävlingshästar som går på lösdrift! Även vissa travhästar ( starthästar) gör det, men jag vet också att många då stallar in hästarna några dagar innan en start, för att de ska få vila. 

Våra hästar vill gå in på e.m/ kvällen. Det är inte enbart för att de är vana att gå in och få mat. På sommaren har vi ganska mycket kusar här, vilket gör att hästarna börjar springa för att komma ifrån de och de blir då svettiga och kusangreppen blir ännu värre. Hästarna springer till grinden och när de kommer in i stallet, riktigt ser man hur de kan slappna av och äta i lugn och ro. 

 Vi tränar och tävlar så pass mycket med våra hästar att de behöver den vilan de får när de står i en box på natten, för att kunna prestera och göra det vi kräver av de.  Men det är säkert många tävlingshästar som klarar av att gå ute dygnet runt också och ändå prestera. Som sagt individanpassat...

Att ha en välskött lösdrift innebär ju inte mindre jobb. Jag läste en kommentar som en tjej skrev; det är nästan mer jobb nu när de går på lösdrift, eftersom jag mockar flera gånger om dagen! 
Tyvärr tror jag många ( inte alla) missuppfattar det här med lösdrift och tycker att det är mycket lättsammare. Det kanske det är, till viss del....

En annan skrev att hon gjort en variant. Hon hade en stor ligghall, för sex stora hästar. ( Tror inte hon hade så många). Där hon stängde om de på kvällarna. Hon såg att de var lugnare och alla låg ner och vilade. 

För att sammanfatta det hela så tycker  jag att man måste anpassa till individen, ändamål och förutsättningar. 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-mail: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0