Peter träning idag

Äntligen träning för Peter igen. Det var i november sist! 

Redan när jag värmde i galopp fick jag påbackning. Även om jag rider en större galopp, där han är låg och rund i formen, så måste jag bestämma varje språng. Noggrannhet redan från början alltså! 

När jag värmt, fortsatte vi att jobba med galoppen. Här jobbade vi mkt med den förvända. Ngt man lätt "glömmer" när man kommit upp en bit i klasserna. I allafall jag, kan jag erkänna. Fick rida en väldigt nyttig övning; där jag red i skritt i vänster varv. Ställde och formade inåt, som om du ska fatta vänster galopp, men du fattar höger. Inte helt lätt, då man gärna vill ställa åt galopphållet. Växlade mellan övergångar till skritt och så ny fattning igen, på samma sätt. Fick även jobba på att galoppkvaliten skulle kännas lika bra, som om jag red rättvänd galopp. 

I höger varv var det svårare. Här fick jag börja med att faktiskt ställa åt galopp hållet, för att sedan gå över till att motställa. Han ville väldigt gärna byta åt det här hållet, men vi fick ändå till det bra. Här var det svårare att påverka kvalitén. En väldigt nyttig övning, som kan tyckas lätt, men det är den verkligen inte. Detta utvecklar och stärker galoppen, så detta blir " läxan" till nästa träning. 

Vi avslutade med travarbetet, där Peter såg stor skillnad. Jag måste fortfarande våga lätta av i handen och rida framåt. Här blir jag lite feg, för jag är rädd att han ska bli springig, men han blev inte det. :) måste även jobba med att ställa igenom vänster sidan lite till. Då är slutorna bra. Nu har vi lite att träna på till nästa gång! 

Här är han fin...

Undra vad jag tittar på? :)



Tårna petar ut, som vanligt...



Kommentarer
Postat av: Johanna

Första och tredje bilden, wow!!!! Vi måste träffa något snart, och stämma av hur livet är, kram på er <3

Svar: :-) Ja, de skulle vara jätte roligt! Kram
lizettepadellaro.blogg.se

2015-01-25 @ 23:19:13
URL: http://jbdressage.se
Postat av: Jenny

Ni är såå fina!! Tummen upp!!! :D

Svar: Tack!
lizettepadellaro.blogg.se

2015-01-27 @ 19:17:23
URL: http://jen81.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-mail: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0