Svettigt pass

Idag började vi morgonen med att hämta ett andra lass med hö ( hämtade ett igår också). Därefter red jag Sune ett pass på ridbanan. Jag jobbade mycket med att få honom mer eftergiven i sidorna i öppnorna. Det var lite kärvt och jobbigt från början, men när jag väl får igenom innersidan och bakdelen är på plats, då blir det jätte bra. Kommer att fortsätta jobba på med detta nu. Galoppen känns just nu lättare och bättre på honom. 

Efter Sune var det dax för mig att rida Elke igen. Nu ställer jag lite mera krav på henne och det är då klart lite jobbigt. Högergaloppen, som varit så svår för henne att fatta, är nu helt plötsligt bättre än vänster! Lite typiskt unghästar! (Även om Elke är 5, så är hon mer som en 4-åring ridmässigt. )

I vänster varv, framförallt i galoppen, vill hon gå emot vänster skänkel och sätta in bakdelen. Hon vill inte riktigt komma ut på yttertygeln.  Det blir svårt att galoppera på en volt på det viset. Jobbet idag bestod därför av att flytta ut henne för vänsterskänkel och få henne mer eftergiven i innersida och ur detta fatta galopp. Phu, vad jobbigt det va! Jag har verkligen jätte dålig kondis, det märks när jag rider Elke. I morgon rider Mirre henne och fortsätter med samma arbete. Har jag sagt att hon har en underbar trav?! 

Gammal bild på Mirre och Elke<3



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-mail: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0