Över en tröskel

I går bad Mirre mig att rida Elke, för att känna hur hon känns nu. I bland är det man ser inte alltid det som känns. Jag har sagt åt Mirre att rida Elke rakare, för att få med ytterbogen. Mirre är en "lydig " elev och har gjort som jag sagt. Jag har då missat eftergiften i innersidan, framförallt i vänster varv, därför var det väldigt bra att jag fick känna det själv igår.

Jag jobbade mkt med att ställa henne utåt på långsidorna och flytta henne lite för skänkeln. Detta tyckte hon var jätte jobbigt i båda varven, men mest i vänster. Hon vill liksom tippa inåt i vänster varv, så jag jobbade endel med att lägga volt så fort hon la sig emot innerskänkeln. Detta blir mest tydligt i galoppen.

Efter endel tragglande fick jag henne att släppa igenom riktigt bra i skritt och trav. Kunde t.o.m ställa henne inåt på rakt spår i vänster varv. I galoppen krävs det fortfarande endel jobb, men det är bara att jobba på. Vi har kommit så långt att vi nu ska över en tröskel, för att kunna komma upp till nästa trappsteg. Detta ser jag enbart som positivt. Jag tycker det är så himla roligt att få utbilda hästar/ponnysar. Det är därför jag alltid har velat rida alla ponnyer som Mirre har haft. Jag tar det som en utmaning, att "få till" dem.

Emellanåt såg det ut så här.....

Tillslut blev hon jättefin!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-mail: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0