Bomträning!

Idag longerade jag Elke över bommar, i både trav och galopp. Hon rör sig gärna stort i både traven och galoppen, men nu kunde jag använda bommarna till hjälp och få henne att bli kort och kvick i steget i stället. 

Först fick hon trava med längre steg över bommarna. Sedan höjde jag varannan på ena sidan och det var inga problem. Fortsatte lika i galoppen. Här var det från början lite svårt att hålla reda på alla benen, men efter några försök förstod hon vad hon skulle göra. 

Avslutade med att hon skulle trava över bommarna igen, men med korta steg. Det var inte så lätt! Hon tog hellre två bommar i ett steg! Trava stort kan hon, men nu ska vi träna på korta kvicka steg. 😜

Ska höra med Mirre, men jag tycker vi ska lägga in bommar ett par dagar/ vecka nu, under en period.  Just för att stärka henne och så att hon blir lite kvickare i steget och kommer mer in under sig med bakbenen ( utvecklar även gångarterna). Dessutom är det jätte bra styrke träning! 
(null)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-mail: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0