Återhämtning

Idag har jag longerat Sune och Elke. Sune var pigg och det visar att han snabbt återhämtat sig efter helgen ( han vilade helt igår). 

(null)

Själva tävlingen var inte så ansträngande för Sune, då den är lättare än en träning. Resan, däremot var såklart lite ansträngande. Det tog ändå 6 timmar, med stopp och han är ju inte purung längre. 

Nu får han vila helt i morgon igen och sen blir det bara lätt arbete resten av veckan, ev en till vilodag. Jag vill inte låta Sune vila helt flera dagar i rad, den här årstiden. Han kan lätt få gaskolik då. På sommaren är det inga problem. 

Annars tycker jag vila och återhämtning är viktigt. Både på en ung och äldre häst. Det är ju när man vilar, som man bygger muskler och jag vill heller inte nöta på hästarna.  Även om en äldre hästar mår bra av att röra sig, så kan ju vilan vara aktiv. 

Vi låter alltid våra hästar vila två dagar i veckan. När vi rider dressyr rider vi ofta kort men effektivt, inget nötande. Det verkar ju som man gjort ngt rätt, med tanke på hur fin Sune är. Han är ju ändå 19 år och har varit fräsch hela sitt liv. Såklart spelar exteriör och annat in också. Hästar är ju individer och det gäller att anpassa träningen efter varje individ. 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-mail: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0