Befästa ledarskap

Först och främst vill jag tacka för alla tips och råd vi fått angående Dante. Tänk vad bra det är med sociala medier i bland. Tack även till Dantes uppfödare och tjejen som ridit in honom. De är så snälla och hjälpsamma! 

Jag har funderat oändligt mycket på det här med Dantes underliga beteende. Eftersom vi kunnat utesluta utrustningen, så är jag ganska övertygad om att han blev rädd när Mirre åkte av, i kombination med att han testar oss. 

Det hände ganska mycket i Dantes liv när han flyttade till oss. Dessutom får man inte glömma att han är bara 4 år och var inte så mkt riden. Han kom till nytt stall, nya ägare, ny kompisar, mera ridning.... och så skrämd av kossor på det. Ja, man förstår ju att det är mycket att smälta och ta in. 

Dante är en ganska tuff ponny, på det viset att han är väldigt ranghög. Det är han som bestämmer i hagen. Tänk er att 16-åriga Sune flyttar sig för lilla Dante. Sune som alltid bestämt i hagen, förutom när vi hade Xet. Han är inte svår i hanteringen, på något vis. Utan han är väldigt snäll och väluppfostrad. 

Jag har iallafall kommit fram till en plan hur vi ska arbeta med Dante. Vi ska jobba mycket med att stärka ledarskapet från backen. Han måste bli trygg med oss och lita på att det är vi som är ledaren. Därifrån ska vi sedan " börja om " inridningen. Även om han är bra i hanteringen, så kan det behövas stärkas och befästas ytterligare nu när han kommit på nytt ställe. 

Jag är absolut i gen X-pert på ledarskapsövningar, men jag har hållit på lite tidigare och jag har även läst endel om det. Sen finns det ju även youtube. :) Vi gör så gott vi kan och jag ser fram emot att fortsätta arbetet med Dante, tillsammans med Mirre. Vi får se den här tiden, som ngt positivt, att vi lär oss massor. Sen är jag ju absolut inte främmande att ta hjälp, om det behövs sedan vid själva ridningen. Vi vill ju inte åka av en gång till och jag tror inte det blir bra om han "vinner" ytterligare en gång. 

Idag började vi vårat jobb på allvar och det gick jätte bra. Det handlar mkt om att flytta, backa, åt sidan, framåt osv. Att han ska acceptera beröring överallt på hela kroppen, med grimskaftet och spöet. I morgon går vi vidare med att hänga på honom. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-mail: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0