Att förmedla en känsla och teknik

Det kan vara svårt att förmedla en känsla man har själv, till en som är 11 år! Det fick jag verkligen erfara igår när vi red. 
 
Vi hade köpt ett nytt bett till Cocco, som Miranda provade och tyckte att det kändes bra. Hon ville ändå att jag skulle känna på henne också, så det gjorde jag. Jag tyckte då att hon inte ville ställa igenom riktigt till vänster och ta stöd på höger, yttertygeln. ( Cocco var ändå bättre på det här bettet, men det var lite långt, ska byta det)Fick jobba hon ett tag innan jag blev nöjd och sedan var det Mirres tur igen. Försökte då förklara att det inte får kännas som bogen går före, eller som att hon ramlar ner på bogen. Det är det här som är så svårt att förmedla. Ändå är Miranda en jätteduktig ryttare, trots sina 11 år. 
 
Jag försökte visa hur hon ska tänka och jobba henne, för att hålla efter det här när hon rider själv. Det blev nog bara krångligare för Miranda, så vi avslutade efter ett tag. 
 
Det är svårt att förklara tekniskt hur hon ska göra, samt att förmedla känslan hur det ska och inte ska kännas! Någon som har några förslag? Jag tipsade henne om att läsa olika böcker om ridning, för att se teoretiskt hur man gör. Svårt är det.....

Kommentarer
Postat av: Anna

Ridhandboken! Det är väl den som används på alla skolor och där det tekniska finns. Böcker som förmedlar känslan är det nog inte så gott om. Det är nog något man måste få känna på. Och att man har nån på marken som säger "Nu, där, känner du?" =)

Svar: Ja, ridhandboken! tack för tipset!
lizettepadellaro.blogg.se

2012-12-10 @ 18:21:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-mail: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0