Travfolk och ridfolk

Om någon hade sagt till mig för 10 år sedan att jag skulle ha en egen travhäst och vara amatörtränare idag, skulle jag nog tycka att de va knäpp. Jag har alltid varit bara en ridtjej, tills för ca 5 år sedan. Då fick nämligen Marco chansen att gå med som delägare i en travhäst på hemmaplan. Då började mitt travintresse, mer om detta kan jag skriva i ett annat inlägg.
 
Det jag tänkte skriva om nu är att jag tycker "travfolk" och "ridfolk" har så mycket att lära av varandra.  Vi har ju förmånen att vara "båda delarna" och kan därför plocka bitar från båda sidorna. Sedan vi började med trav, för ca 5 år sedan, har jag/vi lärt oss massor av nya saker och då har jag ändå haft egna hästar sedan jag var 10 år! (Det är i 28 år)
 
När jag nu nämner travfolk/ ridfolk menar jag naturligtvis inte alla,  det finns undantag överallt.
 
Travfolket är:
  • ofta väldigt kunniga på träningsfysiologi med allt vad det innebär
  • kunniga på olika sorters skor och vad de är bra/ inte bra för
  • börjar tidigt att hantera sina unghästar, kan vara både bra och dåligt.
  • ofta väldigt trevliga och man känner att man kan prata med alla
Ridfolket är:
  • ofta bättre på att hantera sina hästar från backen (ledarskapsövningar)
  • ofta bättre på att arbeta och gymnastisera sin häst i ridningen (dressyr)
  • ofta bättre på att variera sin träning
  • ibland lite "märkvärdiga"
(Finns många fler saker att ta upp,  men det tänker jag inte göra nu)
 
Vill förtydliga några av ovanstående punkter:
  • Travfolket börjar tidigt att hantera sina unghästar, bra och dåligt? 
Jag tycker att det är positivt att man börjar att tömköra och ev. också sätta för vagn redan som 1-åring. Ofta görs detta innan sommarbetet eller direkt efter betet. Man ska inte glömma att det handlar inte om ngn hård träning, utan att dra en lätt vagn på slätt underlag. Naturligtvis finns det även här de som pressar sina unga hästar hårt för att de ska prestera och det gillar jag inte, men det finns det ju också inom ridningen.
 
Nästa ridhäst vi skaffar blir antagligen en 1-åring, den ska vi då köra in. Man har ju så mkt gratis när den sen ska börja ridas. Den kan start, stopp, svänga o.s.v Dessutom får den i tidig ålder komma ut i naturen och miljötränas. Naturligtvis ska all träning av den unga hästen göras med måtta, och det är viktigt att den får perioder med återhämtning, men samtidigt tror jag att det är bra att tidigt stärka senor, leder och ligament. En till positiv fördel med att börja tidigt med hästen, är att det är betydligt lättare att handskas med en 1-åring än en 2-3 åring. :)
 
  • Ridfolket är ofta bättre på att hantera sina hästar från backen (ledarskapsövningar)
Jag upplever det som att ridfolket är mer nogranna när det gäller att "fostra" hästarna från backen. Många tränar ledarskapsövningar med sina hästar. När de t.e.x leder hästen, så ska hästen gå bakom eller möjligtvis bredvid. Inte att man hänger med en hand instoppad i grimman och nästan inte får stopp på hästen. Lite överdrivet kanske, men faktum är att detta har vi sett så många gånger på stallbacken.
 
Ja, detta blev ett långt inlägg och glöm inte att jag drar inte alla över en kam!

Kommentarer
Postat av: Anna

Kloka iakttagelser=) Det är guld värt att ha bakgrund i bägge grenarna tror jag. Fast jag är brydd om ledarskapet... Förr kändes det som att travhästarna oftast var bättre fostrade/hanterade medan ridhästarna var mer bortskämda?=)

Svar: Jo, det kan du ha rätt i! Det är inte så mkt "gull i gull" bland travhästar....man är nog mera bestämd på vissa delar, ju mer jag tänker på det, så är det så! Men om man bara går på att leda i grimma, så ...... Men det finns förstås bägge delar.
lizettepadellaro.blogg.se

2012-12-13 @ 23:03:21
Postat av: Marianne

Mycket bra skrivet !! Håller med dig ! Vi har nog samma syn på det mesta vad gäller hästhantering m.m.

2012-12-14 @ 13:45:48
Postat av: Jenny

haha, håller med! :)

Sen kan man oftast se på hästsläpen och bilarna vad de är för sorts folk med haha.. Stämde mer in förr, dyr bil + gammalt släp = travfolk, och tvärtom :D
haha

Trevlig helg!!
Kram

2012-12-14 @ 19:57:42
URL: http://jen81.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-mail: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0