Klippning och ridning

Började morgon med att mocka och göra klart i stallet. Därefter tog jag in och gjorde i ordning Sune för ett lättare dressyrpass. 

Red på ängen idag. Där är det inte riktigt lika hårt som på ridbanan. Värmde honom i skritt, trav och lite galopp, sedan fokuserade jag på traven. Han startade lite trevande och var lite seg i sin bakben, men efter ett tag blev han jätte fin. Jag varierar mellan passage och vanlig trav, men med en passage känsla i traven fast jag rider framåt. Det räckte med en halv timme idag, inklusive uppvärmning. 

Passade även på att klippa Pumba idag, en andra gång. Hans päls har vuxit jätte mycket! Nu blev han fin igen...


Efter klippningen red jag även honom. Värmde även han i alla gångarter, för att sedan fokusera på skritt och trav. Det positiva idag var att han svarade mkt bättre för skänkeln framåt, än tidigare. Däremot var han lite stark och bet fast, men han blev bättre efter ett tag. Det som jag genomgående fick jobba med idag var; höger bog och vänster bak. 

I skänkelvikningarna undan vänster skänkel, vill han hela tiden sticka ut höger bogen. Jag försökte då rida honom motställd ( som en sluta) i stället, men oj vad jobbigt han tyckte det va. I bland provade jag att bara hålla halsen helt rak och flytta honom för vänster skänkel, men det var också svårt. Red även stora framdelsvändningar där jag ställde höger, när jag flyttade honom för vänster skänkel. 

Detta är något vi måste jobba vidare på. Annars blir det ju svårt att rida höger slutor! Nu var det i och för sig några dagar sedan han jobbade riktigt, så det kan ju vara en orsak till att det var så jobbigt idag. Han känns säkert bättre i morgon!? :)

Har även klippt lite på bakbenen på Xet idag och i eftermiddag ska Majsan få på sig skor så hon kan gå i hagen. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-mail: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0