Grunder-lösgörande

Om/ när Sune vilat ngn dag, brukar jag alltid börja första dagen ( efter vila) med att lösgörande pass ( på träns). Då fokuserar vi endast på grunderna. 

Han ska var rund i formen, så att ryggen verkligen kommer upp. Framme för skänkeln och loss i bogarna. Jag brukar rida skänkelvikningar både längs långsidorna och diagonalerna i alla gångarter. I galoppen jobbar jag även mkt förvänd och sedan några enstaka byten.

Dessa pass ska han inte gå med några "stora flaschiga" gångarter. Det viktiga är att jag har ryggen med, men han ska ändå bära sig själv. Det är de här passen man aldrig kan fuska med! 

Sune jobbade bra idag och kändes riktigt fin efter ett tag. Red bara ca 30 min. Bättre att rida effektivt och kortare, tycker jag ( även om man ibland behöver rida längre). Det beror på hur hästen känns, men jag tycker inte att man ska nöta på sådant som funkar!

Arkivbild Sune




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-mail: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0