Dressyr med Sune

Efter en dag med longering och en vilodag igår, var det idag dax för ett dressyrpass igen. 

Idag kunde jag rida på ridbanan, som faktiskt har torkat upp. :) Började att jogga honom låg och rund och där kändes han mjuk och fin. Galoppen red jag lika dant, men där fick jag galoppera ordentligt framåt för att han skulle komma igång. 

Efter uppvärmningen fortsatte jag med galopparbetet; fram-tillbaka-fram osv. Red endel öppnor och slutor för att få honom mer eftergiven. La även in några byten, som var bra. 

Avslutade med travarbetet och travade även över bommar för att hitta rätta takten och schvunget. Försöker att tänka på det Peter sa; att inte rida som att en pilbåge är fullt spänd hela tiden! Jag måste våga vara flexibel i handen och lita på att Sune travar själv. Fyll på med energi när det behövs, inte hela tiden! 

Jag fick till det riktigt bra, men fick säga åt honom ordentligt några gånger, att faktiskt fortsätta trava. När traven kändes bra började jobba svaga öppnor och här stötte vi på lite problem. I vänster öppnan vill Sune räta ut sig för mycket och krypa upp i formen. Jag jobbade då med att få till ordentlig böjning och att han inte fick krypa upp i formen. Alltså: innerskänkeln upp mot yttertygeln! 

Jobbigt blev det, för både mig och Sune, men oj så fin han blev på slutet. Vi måste verkligen vara mer noga med den där vänstersidan och eftergiften. 

Kunde avsluta med en härlig känsla där vi växlade mellan passagetrav-vanlig trav- mellantrav osv, med jätte mjuka övergångar. :) I morgon får han vila ( långdag på jobbet) och i helgen blir det en dag med dressyr och en dag med uteritt. 

Arkivbild





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-mail: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0