Fram för skänkeln

Något av det viktigaste i ridningen, tycker jag, är att hästen är framme för skänkeln. Är den det kommer också lösgjordheten och eftergiften. 

Idag när jag red Pumba var det just detta jag jobbade med. Miranda upplever honom seg för skänkeln ibland,framför allt när hon rider med sina tävlingssporrar. Därför använde jag de idag och inget spö. Han måste ju svara framåt för skänkeln. 

Pumba är en sån ponny där du som ryttare måste vara aktiv och hela tiden komma på nya övningar till honom. Då blir han uppmärksam. Dvs. flytta undan för skänkeln, fram, halt, trav, halt, skritt, flytta, galopp osv, osv. Ja, ni fattar va?!

Jag fick faktiskt redan när jag började skritta med honom, säga till att han måste svara framåt för skänkeln. Många olika variationer senare svarade han bra framåt och var jätte fin i formen. Dock svarade han sämre för sidförande skänkel. Det blev så tydligt när jag red framdelsvändningar. Bröt då av en kvist som spö, för att kunna förtydliga hjälperna några gånger och då svarade han jätte fint efter det. 

Detta är något vi måste jobba med varje gång man rider. Då kommer det bli jätte bra! 
Underbart med solen

Nu ska jag göra mig klar för att åka på träning med Sune! :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-mail: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0