Peter träningen idag

Vi började lite trevande, men avslutade super bra! 

Jag berättade för Peter att jag tycker jag tappat traven och att det var den jag ville jobba idag. Peter såg ( så klart) direkt mitt problem: jag försöker att stressa fram traven, vilket gör att Sune bara blir spänd och inte hänger ihop fram och bak!!! När inte det funkar, så försöker jag ännu mer och så blir det bara pannkaka av allt! 

Peter la ut ca 8-10 bommar, som jag fick börja trava över, för att hitta känslan igen. Efter några gånger över dessa började jag hitta rätt igen. Det går inte att ta miste på när det är rätt. Det är sån skillnad när han hänger ihop och jag har ryggen med. Plötsligt började Sune att trava bättre och bättre. Det var en ren fröjd att rida! :) Vi kunde göra superfina öppnor och fina övergångar från mellan trav- samlad trav osv. Bommar är suveränt att ta till hjälp, både för ryttaren och hästen. Man hjälper hästen på ett mjukt och snällt sätt att komma igång. 

Sammanfattningsvis så måste jag:
- våga lita på att Sune fortsätter att trava, utan att jag är på honom hela tiden. 
- inte stressa fram traven, genom att bara "sparka"på framåt.
- ta det lugnt och metodiskt.
- våga göra små avstämningar.
- rida mer över bommar hemma! 

Inte så svårt, eller hur?! ;) Det blev ett träningspass med bara trav idag, men det gör inget, för det var ju den jag ville ha hjälp med. Galoppen har vi ganska bra koll på, tycker jag. 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-mail: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0