Oplanerad vila

Jag brukar aldrig planera in längre perioder ( en vecka el mer) med vila för Sune, av den anledningen att jag vet att det alltid kommer ofrivilliga perioder då man måste lägga in vila ändå. Naturligtvis lyssnar jag hela tiden på hästen, om han behöver återhämtning efter tex en tuff träningsperiod eller tävlingshelg. Men genom åren har jag lärt mig,  att om du planerar in en veckas vila och så helt plötsligt händer det något, av olika anledningar, så att du inte kan rida på ännu en vecka. Ja, då står man där med en häst som vilat mkt längre än vad man tänkt! 

Vila kan ju se ut på olika sätt. Endel promenerar bara med sina hästar ( aktiv vila). Det beror på vilken sorts häst man har. Sune mår bara bra av att " bara gå i hagen". Han blir oftast ännu bättre efter det. Andra behöver röra på sig, för att inte bli så stela, eller kanske alldeles för pigga. 

Den här veckan blev en " sådan vecka", med ofrivillig vila. Jag har av olika anledningar inte hunnit att rida och det går inte att rida på ridbanan heller, där vi har lampor. Det är fortfarande skridskobana där! :( Jag joggar igång på fredag igen. 

Det här upplägget med träning och vila ibland kan inte vara helt fel, eftersom hon som masserade Sune var väldigt imponerad av honom. Hon tyckte han var otroligt fin och fräsch i sin kropp, med tanke på ålder och den nivå han ändå tränar på. 

Naturligtvis är träning viktigt och att våga tänja och ligga på gränsen ibland, men det är minst lika viktigt med återhämtning. Det är ju då hästen bygger muskler. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-mail: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0