Massagen

Först och främst vill jag varmt rekommendera Josfin Frisk, Multihorse, som massör. Hon var hos oss idag och gick igenom tävlingshästarna. Jag tycker att hon verkar jätte duktig och hon förklarade och visade hela tiden det hon gjorde. Dessutom visade hon mig flera " övningar" eller vad man kallar det, som jag ska jobba med själv på hästarna för att det ska bli så bra som möjligt. 

Vi började med Sune. Han hade ngt framdragen höft på vänster sidan. Där jobbade hon med musklerna så det blev bra. Hon lossade dessutom honom i bogarna, hals och käke. Jag fick några övningar att fortsätta jobba med i ca 10 dagar, därefter räcker det med en gång i veckan. Sune svarade så bra på behandlingen direkt, så hon tycker inte att han behöver ngn mer. En fin 16- åring vi har! Roligt att höra med tanke på hur mkt han går och den nivån han är på. 

Pumba var sne i bäckenet. Därför har han svårare för ex vis skänkelvikningarna till vänster. Antagligen ngt han haft länge. Han svarade ändå förvånansvärt bra på den behandling hon gjorde idag. Lossade även hals, bogar och käke på honom också. Vi ska även se om vi ska ta bort padden vi har under sadeln, eftersom han har musklat sig sedan vi köpte honom och det var lite spända muskler i sadel läget. Fick även övningar att jobba med här. 

Xet, här var det , som väntat, en hel del. Absolut ungen katastrof på ngt vis, utan det som vanligtvis blir på travhästar. Inskränkt rörlighet höger bäckenhalva, sne i en kota, muskelbristningar. Mycket blev bättre redan av dagens behandling, men det är en del att jobba vidare på, som jag nu ska göra själv. Lossade även bogar, hals och käke på honom med. 

Xet och Pumba behöver ytterligare behandling om ca en månad. Sune behöver ingen mer, om det inte skulle hända ngt speciellt! 

Pumba ska vila i morgon. Sune får ett lättare joggingpass och Xet kör vi till helgen. Nu är det bara att träna på och bygga mera muskler, samt att hålla efter så att musklerna blir symmetrisk och byggs på rätt ställe! 

Tur jag fick protokoll på alla hästarna, så jag kommer ihåg vad som ska göras. :-)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-mail: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0