Peter träning

Idag har jag och Sune tränat för Peter. Det gäller att suga åt sig av träningen nu, innan han flyttar till USA för att jobba. 

Jag pratade med Peter om att jag vill ha hjälp med piruetterna. Vi behöver hitta ett bra sätt att jobba och utveckla dem. Det är ju inte så mycket själva piruetten/ vändningen som är det största problemet. Utan det är kvalitén på galoppen när jag samlar den. 

Efter uppvärmning började vi med galopparbetet direkt. 

Uppvärmning trav

Jag måste tänka på att våga rida lugnare språng. Inte hetsa på honom, bara "utifall att". "Det värsta som kan hända är ju att han bryter av, då är det ju bara att göra om". Efter lite jobb med de lugna sprången, fick jag ta tyglarna i ena handen och peta lite med spöt på innerhasen med den andra. Detta för att få lite mera "jump" sprången. 


Sune blir lätt lite platt i språnget när jag samlar galoppen, så han behöver lära sig att vinkla sina bakben mera, så det blir mera lyft i steget. Vi fortsatte lite samma arbete efter spåret, men då sprang Peter efter och petade lite med ett spö. Vilken skillnad det blev på galoppen! Nu ska Mirre få hjälpa mig med detta, så hoppas och tror jag att även piruetterna kommer bli mycket bättre! 

Testade någon piruett på slutet och fick till några fina språng.

Avslutade med lite trav, där han var som en gummiboll :-)


Hoppas vi hinner en träning till innan han flyttar...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-mail: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0