Andra planer med Dante

Igår när vi skulle lasttränade Dante, fick vi faktiskt ge upp, efter ca tre timmar. Vi provade allt, tom. lastade in Majsan för vi tänkte att då går han nog in. Nä då, inte Dante inte. Han går in en bit och sen backar han ut. Så håller han på hela tiden. " Testing, testing..."

Vi tog då beslutet att vi behöver hjälp! Vi fixar inte det här själv och jag har ingen erfarenhet av sånna här lastningsproblem. Allt hänger så klart ihop med att han testar oss. Jag är ju van vid att hästen bara går in i transporten, på sin höjd att man måste använda linor och det är ju så det ska vara, att hästen bara går in. 

Sagt och gjort,  i dag har jag varit i kontakt med ett par som håller till mellan Östersund och Åre ( Jan Persson). Blev tipsade av bekanta, att han skulle vara väldigt duktig. Jan är en erfaren westernryttare och jobbar med NH. Han tar emot alla typer av hästar och kommer att hjälpa oss både med lastning och ridning. 

Även om lastningen känns som det största problemet, så är det skönt att få hjälp med ridningen på en gång. Vi vill ju inte åka av en gång till! Allt hänger ju ihop med att Dante testar vårat ledarskap. Även om vi inte tycker att vi har några problem i hanteringen av Dante ( det har vi inte, tycker vi), så kan det vara ngn liten sak som gör att han tvekar. På en annan häst kanske det inte haft ngn betydelse, men för Dante har det nog det. 

Vi kommer att lämna Dante där uppe i en månad. I slutet av den perioden ska även vi vara med och rida och lära oss hur vi ska göra. Vi får när vi vill åka upp och titta på träningen av honom. Allt detta ska bli oerhört spännande och lärorikt tycker jag! 

Att ta hjälp på det här viset är något nytt för mig, men det är bättre att ta hjälp på en gång än att det ska bli värre och hända ngt. Hästarna jag ridit in har aldrig betett sig på det här viset och lastning har inte heller varit något större problem. Inte större än att vi fixat det själv. Där ser man vad lite man vet och kan ändå, trots att jag hållit på med hästar i drygt 30 år! Som jag skrev tidigare, detta ska bli jätte spännande och tänk vad mkt vi kommer att lära oss som vi har med oss på framtida hästar. 

Om två veckor är det tänkt att vi ska åka upp med honom, om vi får in honom i transporten...men det ska gå! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-mail: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0