Att vara inom ramen

Strålande vackert vinterväder idag, ca 15 grader kallt i morse. 

När stallet var klart tog jag en promenad med Sune på ca 30 minuter. Jag hade klätt på mig ordentligt och blev sjöblöt i svett. Pust, va jobbigt...för mig. 


Efter Sune var det Gems tur. Idag hade jag bestämt att rida hela passet utan snodd, även galoppen. 

Gem har svårt att hålla alla kroppsdelar på plats, dvs vara inom ramen. Det sätts gärna ut en bakhov här och en där. Jag började med att försöka hitta en bra kontakt och hålla alla delarna på plats. Jag tänkte direkt börja med den lite lugnare traven. ( vi ska jobba henne där, så hon blir stark och bättre i kontakten) Så här i efterhand skulle jag ridit lite mer framåt från början, så att hon lättare kunde ta ett bra stöd i handen, därefter hade jag kunnat jobba med den lugnare traven. Nåja, man lär sig hela tiden... Gem tyckte det var lite jobbigt att hålla alla delar på plats, men efter lite tragglande blev det mkt bättre och hon förstod vad jag menade. Framför allt i höger varv, där får man tänka lite sluta.

I galoppen känner jag att det är lite svårare med "knapparna", men när vi gjort några fattningar och hon fått rullat på lite i galoppen, blev hon jätte fin! Hon har en jätte härlig galopp! Här är det ännu svårare att " vara på plats", men jag tycker hon gjorde det riktigt bra till slut. Även kontakten var mycket bättre mot slutet och jag tror "poletten" trillade ner lite. 

Det handlar ju även om att jag som ryttare måste hitta ett system hur jag ska rida henne, samt att hon måste bli starkare och förstå vad det är vi vill. Det är inte så lätt, när hon inte är riden på det här viset tidigare. 

Det är bara att fortsätta jobba på, så tror jag det kommer att bli jätte bra! 

Svettig Gem



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-mail: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0