Elke var woaow, idag!

Eftersom Mirre hade värsta träningsvärken idag, efter gårdagens match, hade jag turen att få rida Elke. 

Jag började att longera henne, eftersom hon vilat i två dagar. Redan här såg jag en stor förbättring av galoppen sedan sist. Tog lite åt båda hållen innan jag hoppade upp. Jag börjar alltid att göra några skritt-halt-skritt, för att få henne kvick och uppmärksam. Därefter gick jag över till traven där jag växlar vägar och övergångar. Hon kändes fantastiskt fin! Känslan jag hade på henne i traven stundtals, ja den har jag inte känt på ngn annan häst....och då finns det ju så mkt mer att utveckla. 

Tänk inte på min stil! :)




Galoppen, har som ni vet varit lite jobbig för henne. Först kunde hon knappt fatta höger galopp och vänster funkade bra. Sedan funkade höger hyfsat och då var helt plötsligt vänster svår?! Typiskt unghästar! Nu, idag känns det som det lossnat med båda. Jag jobbar galoppen på en stor volt och mkt övergångar, men förut har hon hela tiden glidit iväg ut på den öppna delen av volten och inte fortsatt att galoppera volten runt. Idag, som sagt gick det jätte bra, åt båda hållen och nu känns det som vi faktiskt kan börja arbeta med galoppen. Jag avslutade passet direkt efter att galoppen gick så bra. Duktiga, fina Elke! 

En galoppbild , ibland blir det lite korsgalopp men det blir bättre med styrka! 


Sune har också vilat två dagar, så det blev ett bra lösgörande pass idag. Är väldigt noga med att han ska vara riktigt eftergiven i sidorna och det blir bättre och bättre. I morgon kväll tänkte jag åka upp till Ånge och rida igenom Msv A programmet. De har ju gjort om det och jag har aldrig ridit det nya. Lag SM närmar sig...måste göra en planering för Sune nu fram tills dess...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-mail: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0