Bra på grundarbete

Jag har alltid tyckt om att trimma Mirres ponnysar. Helst när det är lite utmaningar. Jag har ju hållit på i mååånga år och samlat på mig endel erfarenhet och jag är nog ganska duktig när det gäller att jobba hästarna liksidig. Jag känner ganska lätt vad problemet är och har lättare att korrigera när jag sitter på själv. ( inte lika bra att förmedla till ngn annan😜). 

Som Elke till exempel, hon är ju inte helt liksidig ( är väl ingen häst helt och hållet), vilket inte är så konstigt då hon är bara 6 år och riden drygt ett år. Där får jag jobba mkt med vänster galopp ( märks mest där) Hon vill skjuta ut höger bog och vika in vänster bak. Jobbar mkt med att få höger bog på plats och tänka öppna, förvänd sluta. 


Elke tycker så klart det är lite jobbigt, men hon måste bli starkare här för att kunna gå vidare ett snäpp sedan i utbildningen. Tanken är ju att hon ska gå LA och kanske LA P:1 i höst. 

Jag tycker detta trimmande är så roligt, man ser så tydligt framsteg och vad mkt bättre det blir. 

Kommande vecka tror jag att det blir jag som rider henne, eftersom Mirre vill fokusera på Sune och tävlingen. Mirre red henne idag och kom verkligen åt och kunde påverka henne rätt, även om det inte är helt lätt. Hon har gjort ett fantastiskt jobb med henne och kommit sååå långt på så kort tid! 

I morgon rider vi ut på Elke och Pumba igen. 😊


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-mail: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0