Nu händer det grejor

Idag har jag ridit Elke och Mirre red Sune. Bra att kunna hjälpas åt med hästarna! 😊

Jag fokuserade mkt på traven idag, då vi har jobbat mkt med galoppen sista tiden. Tog endast galopp i uppvärmning och tog då även lite förvänd. 

I traven jobbade jag med att få henne att sätta in bakbenen ett snäpp till. Detta gjorde jag genom att "dutta" lite med ett spö uppe på korset. Elke tyckte nog det var både lite jobbigt och förvirrande, för hon började svänga bakdelen hit och dit. Jag parerade bara henne lungt och fortsatte. Hon tog jobbet bra och detta ska vi fortsätta med för att utveckla traven mer. 

Ngt som är lite svårare just nu med Elke, är skritten och framförallt när man tar tyglarna lite mer. Idag blev jag less på att hon inte svarade för skänkeln, så jag tog ett spö och var super konsekvent. Hon skulle svara för en lätt skänkelhjälp, annars petade jag till med spöt. Efter ett tag kunde jag släppa spö och hon svarade bra ändå. Tror vi får jobba så ett tag om hon inte lyssnar. Det är ju ingen ide att sitta och banka och hon inte lyssnar. 

Elke går verkligen från klarhet till klarhet nu och är så rolig och ambitiös. Idag kunde jag rida både öppnor och slutor ( även diagonalslutor ). I öppnorna vill hon gärna tvära för mycket, så dem rider jag innanför spåret för att ha koll på både inner och yttersida. 

Sune såg jätte fin ut när Mirre red. Nu börjar Mirre hitta knapparna i piruetterna och en vinters träning kommer göra susen. Då blir de farliga i Msv A ( kanske även ännu högre) 😊

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-mail: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0